Tekening doorsnede - Printversie tekst
In 1851 bouwde de orgelbouwer L. van
Dam in de voormalige neogotische kerk een tweeklaviers orgel met mechanische
tractuur. De bouw van dat orgel werd destijds mogelijk gemaakt door een
schenking van de familie De Wit.
In 1888 werd het orgel enigszins gewijzigd door de orgelbouwer Ypma.
In 1928 werd het orgel door de Alkmaarse orgelbouwer Vermeulen aangepast aan de heersende opvattingen van die tijd, de tractuur werd pneumatisch en ook de dispositie onderging wijzigingen.
In 1970 is het orgel overgeplaatst naar de nieuwe St. Martinuskerk.
Op 6 april 2010 kreeg Orgelbouw Alkmaar de opdracht om het orgel te restaureren. Medio februari 2011 is met de restauratie een begin gemaakt. Organist Frank Meyer heeft het orgel op 25 mei 2011 enthousiast goedgekeurd.
Freelance medewerkers: | |
Kees Coppens: | Herstel metalen pijpwerk en facelift frontpijpen |
Frans Vermeulen: | Intonatie |
Willem Rep: | Hout imitatie speeltafel |
Klaas Kapitein: | Facelift frontpijpen |
Vrijwilliger: | |
Cor Molenaar: | Pneumatische tractuur |
Dispositie: |
|
Manuaal I C / g''': | Bourdon 16' Prestant 8' Roerfluit 8' Octaaf 4' Superoctaaf 2' Mixtuur IV-V sterk Cornet III sterk Trompet 8' |
Manuaal II C / g''': | Holpijp 8' Salicionaal 8' Prestant 4' Roerfluit 4' Picolo 2' Superquint 1 1/3' Basson Hobo 8' Tremolo |
Pedaal C / f': | Subbas 16' Fluitbas 8' |
|
|
Speelhulpen: | Koppelingen; I+II I+II+16' I+II+4' P+I P+II.
Vaste combinaties; Piano Mezzo Forte en Tutti. Automatisch pedaal |
Toonhoogte: | A = 440 Hz |
Tractuur: | Pneumatisch |
Winddruk: | 85 mm waterkolom |
Windvoorziening: | Elektrisch |