Koororgel Sint Martinuskerk in Zwaag

Printversie tekst

Het koororgel in de Sint Martinuskerk in Zwaag, gebouwd door de Firma Jos Vermeulen, werd in 1956 in de Gereformeerde kerk in de Cornelis Bokstraat in Schagen geplaatst.

Tot 1979 heeft het orgel in deze kerk gestaan, want in 1976 werd de kerk betrokken door de Doopsgezinden uit Schagen, Barsingerhorn en Zijpe Zuid en werd het Pieter Flaesorgel uit Barsingerhorn, na restauratie, in deze kerk in Schagen geplaatst. Als gevolg hiervan werd het orgel van de Firma Jos Vermeulen te koop aangeboden.

De Sint Martinus parochie van Zwaag heeft het orgel gekocht voor de Lourdeskapel. Het werd gedemonteerd en in de kapel te Zwaag geplaatst eveneens door de Firma Jos Vermeulen. In 2001 vereiste de bouwkundige staat van de kapel groot onderhoud. De kapel werd tot monument verheven. Het gebouw werd weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht. Daarom werd het orgel voor de tweede keer gedemonteerd. Om het voor Zwaag te behouden werd het plan opgevat het als koororgel op te bouwen in de parochiekerk.

Orgelbouw Alkmaar (Hans Martin) heeft het ontwerp gemaakt. Onder zijn bezielende leiding heeft een groep vrijwilligers het mogelijk gemaakt dit instrument weer op te bouwen. Het oorspronkelijke karakteristieke waaiervormige front van de Prestant 4' is integraal opgenomen. Het orgel is tevens uit gebreid. Aan het pedaal is een zelfstandige Subbas 16' toegevoegd, afkomstig van het Pelsorgel gebouwd in 1933 in de Verlosserskerk te Alkmaar. Alle vitale onderdelen van het orgel zijn door Orgelbouw Alkmaar gereviseerd. Het geheel is geplaatst in een essenhouten kas.

Vrijwilligers:
Paul Beerse: Orgelkas
Simon Huisman: Orgelkas
Jac. Korse: Coördinatie, elektrische tractuur en schilderwerk
Jan Louter: Alle voorkomende werkzaamheden

Dispositie:
Manuaal I C / g3: Bourdon 8' Prestant 4'
Manuaal II C / g3: Kwintadeen 8' Roerfluit 4' Ruispijp III sterk
Pedaal C / f1: Subbas 16', Bourdon 8' als transmissie uit de Subbas 16', Prestant 4' en Octaaf 2' als transmissies van manuaal I

Speelhulpen: Koppelingen I+II, P+I, P+II, I+II+16', I+II+4' en tremulant
Vaste Combinaties: Piano, Forte, Tutti en Automatisch Pedaal
Tractuur: Elektropneumatisch
Winddruk: Manualen 60 mm waterdruk, pedaal 65 mm waterdruk